Proč mám své stránky u firmy WEDOS
29.9.2013
Služeb společnosti WEDOS Internet, a.s. jsem ve firmě začal využívat v dubnu 2012, soukromě pak asi o tři měsíce později. V prvním případě šlo o Windows VPS server (4 moduly) a ve druhém o linuxový VPS (1 modul). Pro ilustraci přikládám tabulku:
| Předchozí poskytovatel | Wedos | | Předchozí poskytovatel | Wedos |
OS | Windows | Windows | | Linux | Linux |
RAM | 2 GB | 2 GB | | 256 MB | 512 MB |
HDD | 60 GB | 60 GB | | 10 GB | 15 GB |
Cena ročně | 14 400 Kč | 8 736 Kč | | 2 889 Kč | 1 452 Kč |
A k tomu navíc 2 x 10 GB prostoru na
WEDOS Disku, no nekupte to! :-) Od té doby přibyly další dvě VPS, byť jedno jen jako testovací.
Cena
Cena byla tedy hlavním důvodem změny, ovšem jako bonus jsem k naprosto spolehlivé službě získal,
pěknou administraci, kde si můžu prakticky vše nastavit sám a navíc i slevu na první platební období. Pokud se vám ceny, které jsem platil dříve, zdají vysoké, tak nutno podotknout, že situace na trhu VPS se za poslední dva roky dost změnila a ceny šly (i díky WEDOSu!) podstatně dolů.
Kvalita
Ceny u WEDOSu jsou na spodní hranici trhu, přesto se může stát, že narazíte ještě na papírově výhodnější službu. Problém je v tom, že tyto služby jsou pouze virtuální a není proto těžké nabídnout levnou službu, těžké je ji skutečně provozovat v deklarované kvalitě. WEDOS jasně
říká, jak a kde dokázal ušetřit, jak je možné mít takové ceny. Pokud vám někdo jiný v ČR dá lepší nabídku, pravděpodobně někde něco ošidil, dejte si tu práci a zjistěte co – vyplatí se vám to. Třeba taková
nonstop podpora je něco, co většinou oceníte, až když ji opravdu potřebujete. Konkurence má často podporu třeba jen od devíti do pěti. Na adrese
datacentrum.wedos.com se můžete podívat co a jak u WEDOSu používají, jak vybírali a testovali servery, proč si je vybrali a proč naopak jiné ne. A nezůstává jen u serverů: UPS, motorgenerátory, rozvaděče, klimatizace, síťové prvky atd. – o tom všem si můžete přečíst.
Datacentrum
Kdybych musel vybrat jen jeden důvod, proč hostovat u WEDOSu, asi by to bylo vlastní datacentrum. To je těžko překonatelná konkurenční výhoda. Když pominu kvalitativní i ekonomickou stránku věci, tak je to především maximálně praktické a to zejména v případě nějakých potíží. Hodně konkurenčních firem je v takových chvílích odkázáno na obsluhu datacentra, kde jsou v nájmu. Já jsem jednou nešťastnou shodou okolností čekal na restart serveru několik hodin. To byl sice trochu extrém, ale dobře to ilustruje možný problém. U WEDOSu jsou servery WEDOSu vždy na prvním místě, což v případě komerčního datacentra nemusí za všech okolností platit.
A také rozhodně platí, že když dva dělají totéž, není to totéž: Četl jsem v minulosti několik tiskových zpráv k výpadku v jiných telehouse a společným smutným hrdinou byl většinou diesel generátor, který nenastartoval. Také můžete mít servery v Karlíně - cca 564 m od Vltavy, je-li vám libo. Nebo se provozovatel telehouse rozhádá s UPC ohledně peeringu a následně neutáhne provoz alternativní cestou. Případně vám pošle email, že jim nefungovala klimatizace, protože bylo venku teplo. :-/
Nechápejte mě špatně,
problémy se nevyhýbají nikomu, ale WEDOS nemusí jen nečinně čekat a kousat si nehty jak to asi dopadne.
Webhosting a email
S webhostingem u WEDOSu nemám zkušenosti, takže jen něco obecně. Pokud nemáte specifické požadavky, které sdílený webhosting neuspokojí, upřednostnil bych ho před VPS, protože tak starosti o upgrady, záplaty a většinu dalších problémů přesunete na jejich zaměstnance a vy se můžete starat jen o to podstatné, o vaše stránky.
Přesto jsem narazil na dvě věci, které lze chápat jako omezení: 500 emailů za den a zakázaný vzdálený přístup k MySQL. Co se týče emailů, tak obecně opatrný postup schvaluji, email je celkově jedna z nejpalčivějších služeb na provoz, protože je s námi již od dřevních dob internetu a její základy jsou postaveny na důvěře a otevřenosti, což se dnes nenosí. :-( Stejný limit 500 emailů/den platí i pro SMTP server, a tedy poštu například z poštovního klienta. Ale pokud potřebujete více, neváhejte společnost kontaktovat, určitě vám to po domluvě navýší. Z vlastní zkušenosti všem doporučuji na routeru/firewallu zakázat odchozí SMTP provoz a povolit jej jen směrem k vašim SMTP serverům. Případné zavirované PC vás tak neumístí na nějaký blacklist. ;-)
Osobně mám email od Google, takže nemůžu emailové služby WEDOSu hodnotit, stejně tak bych dnes asi upřednostnil
Outlook.com před provozem vlastního poštovního serveru na VPS. Nastavit a spravovat třeba Postfix zabere spoustu času, a když mohu, tak rád podobné starosti přenechám jiným, pvolanějším.
V případě nemožnosti vzdáleného přístupu k MySQL, je odpověď složitější. Na svém serveru jsem vzdálený přístup povoloval teprve nedávno kvůli nějakým experimentům s databází, jinak jej mám také zakázaný. Ale na rozdíl od lidí na webhostingu si mohu spoustu náročnějších věcí obstarat na VPS přímo z konzole. Ve firmě mám příslušný port zablokovaný na firewallu a povoluji si jej, jen když potřebuji.
Zákaz externího přístupu nutně neznamená stoprocentně zabezpečený server, stejně tak jeho povolení neznamená nezabezpečený přístup, ale každopádně jde o významné snížení rizika. Rozdíl je asi jako mezi pultovým prodejem a samoobsluhou. :-) Nebo mezi tím mít do trezoru dvoje dveře nebo jedny – míň dveří, míň starostí.
Věřím, že toto dilema řešili u WEDOSu dlouho a prostě oželeli část zákazníků ve prospěch zmenšení prostoru pro útok. Říkám si, jak velký strašák to pro ně asi musí být, když ani omezení na určitou IP adresu se jim nezdá jako přijatelný kompromis. Na druhou stranu chápu lidi, kteří by rádi používali svůj oblíbený administrační software - ti si bohužel musí vybrat jiného poskytovatele nebo zvolit VPS.
(Rozhodně je to ale smysluplnější omezení, než pouhé tři pokusy na přístup do administrace, to je spíš taková pseudobezpečnost.)
I péče, kterou věnují
výběru povolených rozšíření PHP, nasvědčuje, že jim bezpečnost a funkčnost leží opravdu na srdci. Mohli by populisticky povolit kde co, místo toho jdou svou vlastní cestou a to i za cenu, že některé lidi naštvou.
NoLimit
Neomezený prostor je samozřejmě pěkným marketingovým lákadlem, přičemž většina lidí stejně moc prostoru nevyužije. Celkově mi to přijde trochu iracionální honit se jen za místem, spíš jsou podle mě důležitější jiné parametry jako PHP memory_limit nebo počet použitelných procesů. Ale určitě je dobré vědět, že je webhosting připraven na růst vašeho projektu, že když se třeba váš eshop rozjede, nebudete to muset řešit. Ze strany WEDOSu jde o mimořádně chytré řešení, protože spolu s omezením ukládaných dat, která musí
podle podmínek souviset s provozem stránek, to ve skutečnosti omezuje potřebu volného místa! Konkurence třeba za stejnou cenu nabízí 10 GB prostoru bez rozlišení povahy ukládaných dat. No a hodně uživatelů si jistě řekne:
„Když už si to platím, tak si tam pošlu zip s nějakou zálohou, ať to využiju“. Takže při tisíci zákazníků by teoreticky měli mít připravených 10 TB prostoru. Samozřejmě nemusí, protože to statisticky nikdy nenastane, ale jde o princip. Kdežto u WEDOSu těch 10 GB využije možná každý dvacátý třicátý zákazník, ostatní při dodržování pravidel dosáhnou málokdy přes jeden gigabyte, ale je to jen můj odhad. Na závěr bych snad jen upozornil na možnost
multihostingu, která dělá nabídku webhostingu ještě výhodnější.
Co se mi na nabídce webhostingu nelíbí, je denní záloha jen jako součást balíčku NoLimit Extra. Spojovat vyšší výkon a možnost efektivně zálohovat do jednoho balíčku je prostě špatně. Vyšší výkon potřebuje jen někdo, kvalitní zálohování většina. Argument se zálohováním svépomocí nemůže obstát, protože lze rozumně realizovat snad jen u webových stránek. Smysluplné denní zálohování databází ze strany zákazníka prostě realizovat nelze. Buď si musíte zálohovat ručně přes phpMyAdmin, nebo zkusíte využít PHP a celou věc zautomatizovat, ale tady bych čekal problémy s limity PHP a jako dobrý nápad mi to nepřijde. Naproti tomu, WEDOS má daleko lepší a jednoduší možnosti jak zálohou automaticky provést. U emailů netuším, jaké má samotný zákazník možnosti, ale moc nadějně bych to také neviděl. Co mi tu vadí, je navýšení ceny o 300 %, ačkoliv mi třeba jde jen o tu denní zálohu. Věřím, že spousta lidí by ocenila denní zálohu (řekněme za 25 Kč měsíčně), spíš než 5 GB WEDOS Disk zdarma. Mohlo by to být dobré téma na anketu, nemyslíte? ;-)
VPS
K
VPS, službě kterou využívám, toho paradoxně řeknu možná nejméně, protože není co:
Vše funguje tak jak má, výpadky nejsou, problémy s výkonem také ne (weby které mám na starosti, nejsou pravda moc navštěvované). U konkurence jsem se krátce setkal i s BSOD, nebo výpadky hypervisoru, takže z této strany naprostá spokojenost.
Přesto bych tři připomínky měl: První se týká zálohování, konkrétně absence nabídky denní zálohy formou image celého virtuálního počítače, což je dle mého zdaleka největší výhoda technologie VPS oproti klasickému železu, protože obnova celého počítače je pak otázkou minut a ne hodin. A ruku na srdce: I s aktuální zálohou není legrace zprovoznit klasický server do původního stavu. Možné problémy s nekonzistencí v případě image z živého serveru jsou tisíckrát vyváženy rychlostí obnovy. Ale pan Grill přislíbil v nejbližší době změny v této oblasti, tak se budu těšit.
Druhá připomínka se týká systému modulů u VPS. Ten zajišťuje, aby se neplýtvalo zbytečně systémovými prostředky a tedy i penězi. Je to myslím velice uvážlivé, nicméně jsem v praxi (byť u konkurence) narazil na problém při provozu poštovního serveru, protože to je velmi specifický případ. Poštovní server nesmí být sice úplné ořezávátko, ale i pro Windows server stačí v pohodě 2 GB paměti a kupodivu ani nároky na i/o disku, procesor nebo síť nejsou velké (mluvíme tu o cca 36 tisících mailů měsíčně). Prostě potřeba prostoru na disku je zde značná, kdežto vysoký výkon serveru potřeba není. To není ani výtka, myslím, že strategie WEDOSu je správná, jen spíš taková zkušenost z praxe na co člověk může narazit. Budu muset zvážit jak dál - od nějakého konfigurovatelného VPS/Cloud řešení až po dedikovaný server. Ideálně by WEDOS mohl přijít se speciální verzí VPS s jiným poměrem RAM/HDD v modulu, nejlépe 1:120! :-D.
Poslední poznámka k VPS se týká
„DNES AKCE!!! Licence WINDOWS SERVER 2008/2012 ZDARMA na první platební období (měsíc nebo rok)“. Tato
„dnes akce“ trvá již rok a půl. :-/ Těžko říct, jestli ji ve WEDOSu nějak dotují a proto si netroufají z ní udělat standardní nabídku, ale já mám k takto dlouhodobým akcím despekt. Navíc uvedu, co se vám může stát: Objednáte si na zkoušku dva moduly s roční platbou. Službu chvíli testujete, zjistíte, že vám vyhovuje a před zahájením ostrého provozu se rozhodnete pro jistotu navýšit server o další dva moduly (čti: utratit více peněz). Jenže na tyto dokoupené moduly už slevu nedostanete, bez ohledu na to, že první fakturační období i akce pořád běží. :-( Z pohledu WEDOSu se již nejedná o novou objednávku a máte smůlu. Přitom jediná věta „Na případné dodatečné rozšíření serveru (v podobě dalších modulů) se akce nevztahuje.“ by vše vyjasnila. Ale i tak mi to přijde zbytečné, firma tím nic moc nezíská, vyjma rozmrzelého zákazníka.
Domény
Ceny
domén jsou u WEDOSu nízké, u české domény dokonce nejnižší možné. U ostatních nemám přehled, ale nějak významně levněji nabízené domény u nás asi nekoupíte. Navíc se pan Grill zavázal prodávat domény za nákupní ceny, takže by nás v budoucnu nemělo čekat žádné nemilé překvapení.
Daleko víc ale potěší administrace, která umožňuje spoustu věcí provádět hromadně, ale zejména
změnit vlastníka české domény jen pomocí mobilu a emailu vedeného u kontaktu jejího majitele! U konkurence musí obě strany (!) na CzechPoint, dát 30 Kč za ověření podpisu a pak za dalších 13 korun za dopis a poslat lejstro registrátoru. V době zaručeného el. podpisu a datových schránek je to opravdu pruda.
Jde-li o malou nabídku nabízených domén, tak ta stojí a padá s možností plné automatizace a schopnosti dosáhnout na rozumnou cenu a v tomto ohledu stojím za rozhodnutím firmy nepouštět se do nějakých „větších akcí“. Mám až nepříjemně mnoho zkušeností s provozem různých domén u různých registrátorů či převody mezi nimi a povětšinou je to, jak se zdá, ruční práce. Pokud chcete nabízet velké množství domén, potřebujete minimálně jednoho člověka (ale spíš víc), který si bude dopisovat se zákazníky a (sub)registrátory. U některých domén existují kromě technických problémů i legislativní, doménu si tam nemůže registrovat kdekdo a celé se to dost komplikuje. Každá doména má navíc různá pravidla pro různá stádia a stavy a není to něco, co by mohlo fungovat samo.
Jsou společnosti, které se na tuto problematiku specializují, a je dobré se na ně obrátit, protože s tím jednoduše mají více zkušeností. Díky přechodu od jednoho rádoby „významného“ prodejce domén k prodejci
jinému jsme jen na maďarské doméně ušetřili přes 1018 Kč bez DPH, švýcarské dokonce 1384 Kč a u dalších to bylo v řádu stokorun. Má smysl nabízet takto drahé služby? Není to příliš velká daň za
„kompletní“ nabídku služeb? Bohužel doména je komodita s velmi malou přidanou hodnotou a ani sebelepší administrace, sebevěhlasnější registrátor nebo sebestabilnější jmenné servery nemohou obhájit takové navýšení ceny. Prostě někdy méně je více a myslím, že to je i tento případ.
Serverhousing a dedikované servery
Navzdory svým původním plánům upustil WEDOS od provozování serverhousingu a je to jedno z nejlepších rozhodnutí, jaká mohl udělat. V roce 2008 a 2009 jsem si vlastní fyzický „server“ v datacentru provozoval, a ačkoliv to byla dobrá zkušenost a spoustu jsem se toho naučil, asi bych do toho hned tak znovu nešel. Jednalo se o ½U server, ovšem vnitřek byl neserverový: ITX deska VIA EPIA, HDD z edice RE, běžné paměti, dva 40 mm větráčky. Po roce začaly záhadné problémy v chování serveru, které si vynutily jeho zrušení a opětovný přechod na virtuál.
Takže cesta „udělej si doma“ opravdu nikam nevede, zejména kvůli absenci vzdálené správy a nemožnosti si počítač zrestartovat bez asistence obsluhy datacentra. Deska ještě pár měsíců sloužila, než definitivně odešla a z disku šlo alespoň vyzálohovat (díky za to), jinak byl na odpis, včetně spousty chyb ve SMART - s čímž se člověk až tak často nesetká.
Také si můžete koupit normální server, což je investice od dvaceti tisíc výše, pokud to tedy myslíte trochu vážně. Ale co budete dělat, když se přeci jen rozbije? Vezmete ze skladu nový a vyrazíte ku Praze? (Nejlépe z Liberce a taxíkem ;-)) Serverhousing je pro lidi, kteří mají dostatek zkušeností i zdrojů a potřebují jen konektivitu.
Pro všechny ostatní, kteří potřebují vlastní server, je mnohem lepší server dedikovaný, za který po hardwarové stránce odpovídá jeho dodavatel. Cena pronájmu bývá celkem vysoká, ale dedikovaný server si nikdo pro parádu nepořizuje, tak by si měl na sebe vydělat. :-)
To byl pohled zákazníka, teď se na problém server housingu podíváme ze strany jeho poskytovatele. Tomu přijde server, o jehož vnitřku neví zhola nic (třeba jako byl ten můj) a budou s ním akorát starosti. A to je ještě ten lepší případ, kdy ho musela obsluha „jen“ třikrát restartovat, neshořel, nevyhazoval jistič ani nic podobného. Kromě toho musíte měřit jeho spotřebu, nebo napálit ceny všem zákazníkům tak, abyste ji měřit nemusel. A do toho se dohadovat se zákazníkem, kdo za co může v případě potíží, protože on akorát ví, „že nic nejde“. A vy, i když jste v tom třeba nevinně, tím musíte trávit čas. A pak je tu věc s fyzickým přístupem majitelů těch serverů, na který mají logicky nárok. A vy pro ně musíte mít místnost, kde si mohou server třeba opravit a musíte se jim věnovat a hlídat je. A musíte se s nimi dohadovat v případě, že vám jejich zařízení způsobí nějakou škodu… A tak by se dalo pokračovat.
Dedikované servery přináší místo toho určité výhody. Pořád je s nimi více práce, než třeba s virtuály, ale zase máte co nabídnout těm, kterým VPS nestačí. Další spíš principiální výhoda je, že zatímco u serverhousingu by každý zákazník měl mít vlastní záložní server, tak zákazníci s dedikovanými servery tento vícenáklad sdílí a na každých třeba dvacet prodaných dedikáčů vám stačí jeden náhradní. Teď si ta čísla cucám z prstu, ale princip je jasný. Snad nás konečně WEDOS překvapí nějakou pořádnou nabídkou!
Firemní kultura, strategie, vize a image
Za posledních více než deset let jsem své osobní stránky přesouval asi devětkrát (vzpomene si někdo ještě třeba na Hyperlink.cz? :-D) a mám zkušenost se spoustou dalších hostingových či doménových společností. Čím jsem starší, tím mě to harcování baví méně a méně, takže na závěr vám povím, proč věřím, že snad definitivně zakotvím u WEDOSu:
Zatímco předchozí by nejspíš šlo napsat i o jiné společnosti, kterou já třeba ani neznám, ale kde to také dělají pořádně, tak jsou věci, které jsou na WEDOSu velmi unikátní.
V první řadě je to
věrnostní akciový program, který nemá obdoby a kterým firma potvrdila svou otevřenost a orientaci na drobné uživatele. Kromě vítané dvacetiprocentní slevy na služby jsme tak získali částečnou kontrolu nad „naší“ firmou alespoň do té míry, že kdyby se pan Grill dal třeba k Vesmírným lidem, nebo mu jinak přeskočilo a začal dělat kroky poškozující firmu, šlo by mu v tom částečně zabránit soudně. Vím, zní to hloupě, ale je třeba se na to dívat z druhé strany: Pro většinu firem jsou drobní akcionáři pro zlost a snaží se je vytěsnit, kdežto pan Grill udělal pravý opak. To je jasný signál, že
nechce nic skrývat a dělat pokoutně.
Osobní nasazení vedení společnosti je až zarážející, v diskuzi na webu vám často odpoví přímo majitel společnosti a to co spousta lidí považuje za „nářky“ a podobně já vidím jako obhajobu poctivé práce. Právě ta určitá lidovost by měla být zárukou
trvale nízkých cen i seriózního jednání. Ty ostatní větší společnosti často žijí z velké části ze státní a veřejné správy a nebojím se tvrdit i trochu z pohodlnosti a setrvačnosti lidí, kteří tam tyto věci mají na starosti. Všimli jste si, že se znakem velké a seriózní firmy u nás stala naprostá absence komunikace a sebereflexe? Že se velká společnost pozná tak, že si vedle ní její zákazník musí připadat malý? Že se u nás nesluší chlubit svými úspěchy? Nevím, jak to bylo s Forpsi, ale z chování pana Grilla to nevypadá, že by měl s WEDOS Internet v plánu nějaký další exit, naopak jsem si jistý, že má s touhle firmou ještě velké plány. Ale proč o tom vlastně mluvím? Tak jak komunita drobných zákazníků WEDOSu svou podporou k úspěchu pomohla, tak mu může zase odpomoci, pokud by usnuli na vavřínech. A protože majitel veřejně spojil s firmou své jméno, těžko by toleroval nějaké lajdáctví či aroganci, protože je to i jeho vizitka, tedy alespoň doufám. Pokud už někde stránky máte, zkuste se zamyslet: Co víte o té firmě? Jací lidé za ní stojí? Kam chtějí směřovat? Zajímají je opravdu vaše starosti? Nezavazují vás jejich obchodní podmínky k mlčenlivosti pod pokutou 100 000 Kč a zároveň neobsahují rozhodčí doložku? Třeba u svého pekaře toto neřeším, ale tomu nesvěřuji svá data, svůj business a především důvěru svých zákazníků!
Samostatnou kapitolou u WEDOSu jsou jejich stránky a jejich akce. Mně osobně omalovánky nevadí, i když by to chtělo trochu provzdušnit a zpřehlednit. Zato jsou velmi snadno zapamatovatelné a celkově je WEDOSácká „corporate identity“
nepřehlédnutelná. Rozhodně je to lepší, něž mít stránky na jedno kopyto, vrazit tam pár cool fotek z databanky a je to :-):
Teoreticky jsem také odpůrcem slev, protože dělají blbce z těch, co zrovna nakoupili bez slevy. Jenže to
prostě funguje: Dvě služby jsem si zřídil v podstatě jen kvůli slevě a další dvě dříve než jsem potřeboval, protože jednoduše byla akce. Aneb jak praví Émile Zola:
"Ani muži neodolají láci!" :-D Může se zdát, že jsem víc kritizoval než chválil, ale to jsou popravdě takové detaily, se službami WEDOSu jsem nadmíru spokojen a nebojím se je doporučit!
WEDOS zkrátka funguje a stejně dobře budou fungovat i vaše stránky, pokud mu date šanci!
Takže proč jsem u WEDOSU?
SPOLEHLIVOST,
NÍZKÁ CENA a
OTEVŘENÝ PŘÍSTUP.